Egyptisk maleri

Najstarsze zachowane przykłady malarstwa pochodzą z czasów starożytnego Egiptu i znajdowały się na fragmentach ceramiki, płóciennej tkaniny oraz na ścianach grobów z IV tysiąclecia p.n.e. Scenene avbildet avbildet landskapet i Nilen og bugnet av bilder av dyr, spesielt fugler og fisk, mellom hvilke silhuetten av en mann dukket opp.

Od samego początku malarstwo pełniło zarówno funkcje pomocnicze jak i stanowiło sztukę samą w sobie – statuer ble malt, lettelse, kolonner og scener på veggene til tempelbygningene, samt interiør til hjemmet, lecz te przeważnie dekorowane były skromniej. Powierzchnię, som maleriet skulle lages på, pokrywano cienką warstwą wygładzonej zaprawy wapiennej, na którą następnie czerwoną linią nanoszony był szkic przedstawianej sceny. Konturene ble markert med en sterk, svart linje, og de resulterende feltene ble fylt ut med farger.

Egyptiske kunstnere malt med mineralmaling – følgende farger ble brukt: kullsvart, hvithet med kalk, gul og rød med oker, blå med lapis lazuli og grønn med malakitt. En gummi arabisk løsning blandet med eggehviter og litt vann ble brukt som bindemiddel (denne malingen ble kalt tempera). I det attende dynastiet begynte bivoks å bli brukt som bindemiddel. For maling ble børster laget av knust siv brukt, børster laget av sammenhengende siv ble brukt til å fylle større områder, gress og palme bladfibre.

Gamle staten

En kanon ble etablert under det gamle riket, som kunstneren prøvde å lukke figuren i tegningen v 18 rader med like rutenett, ved å legge til en rad for håret. Hode og nakke okkuperte to rader med nett, torso til livet – fire, fra hund til belte – seks, fra kne til tå – seks. Den sittende figuren er vist i 15 rader. I tillegg var kunsten preget av mangel på perspektiv og en karakteristisk måte å presentere menneskeskikkelsen på: hode, armer og ben er vist i profilen, øye og armer rett frem, og overkroppen er vridd. Władca był zawsze postacią największą na malowidle i podobnie jak bogowie oraz inni dostojnicy był przedstawiany jako człowiek piękny i młody, perfekt bygget. Mniej znaczący urzędnicy i zwykli ludzie przedstawiani byli już bardziej naturalnie, gdyż artystom zależało głównie na pokazaniu wykonywanych przez nich czynności.

I den gamle staten dominerte sjangerscener i maleriet, w których głównemu tematowi dzieła towarzyszyło bogate odwzorowanie przyrody. Nie znajdziemy jednak na freskach chmur na niebie lub wizerunku zachodzącego słońca, for disse synspunktene var, for egyptisk tro, et uttrykk for demonens forstyrrende krefter, derfor skal de ikke fanges i et bilde. På den annen side var malerier som skildrer den avdødes skikkelse under en jakt hyppige, gdzie uśmiercone zwierzęta symbolizowały pokonane demony.

Den blomstrende kunsten

I middelalderriket prøvde kunstneren å formidle de emosjonelle tilstandene og stemningene til modellene sine, ale dopiero w Nowym Państwie sztuka osiągnęła swój największy rozkwit. Wprowadzono wówczas nową tematykę batalistyczna, w której najczęściej pojawiały się sceny wojenne przedstawiające triumfy królów nad wrogami czy polowania, ale także ukazujące życie rodzinne i zajęcia dnia codziennego. Faraon przedstawiany był jako pogromca wrogów swojego państwa, chronił także kraj przed żywiołami, konfliktami i agresją wyzwalaną przez demony. Så på maleriene ble han vist hvordan han vinner, f.eks.. dzikiego byka lub lwa – forvirringssymboler. I tillegg begynte figurer i bevegelse å bli portrettert, og takket være bruken av en delikat linje har konturene mistet skarpheten. Former har blitt mindre klumpete, ciała straciły sztywność a sylwetki stały się smuklejsze. Przez dobór półtonów i mieszanie farb pojawiło się także bogactwo strojów, peruk i kolorów.

Amenhotep IV – en tid med store reformer

Under regjeringen til Amenhotep IV ble staten og kunsten reformert. Farao anbefalte å vise folk som de er, med alle dens ulemper og mangler, som ga opphav til Amaren-stilen (fra navnet al Amarna, hvor var herskerboligen). Linjalens familieliv ble et hyppig tema for denne stilen, som for eksempel. en konge som kjører vogn sammen med sin kone eller en prinsesse som spiser et måltid. Ciało faraona zaczęło być przedstawiane z realizmem i, til tross for bevaring av noen kanoner (ansikt i profil, øye forfra) sylwetka pokazywana jest zgodnie z rzeczywistością. Do znanych malowideł z tego okresu należy fresk przedstawiający córki Amenhotepa, hvor kroppene til døtrene er vist med sine mangler ved skjønnhet fremhevet, slik som uforholdsmessig slanke kalver, kraftige lår, zwiotczenie mięśni czy wydłużenie głowy.

De neste årene ble scener vist på maleriene, også i gravene, blir mer og mer reelle og gratis, til det nye kongedømmets fall. Deretter sløses friheten som ble oppnådd i forrige periode ved å returnere til kanonene (f.eks.. til den rituelle fargen, til illustrasjon av De dødes bok) i kraft i begynnelsen av malingen, gdzie nie ma miejsca dla realizmu świata żywych.