Egyptens lettelse

I basrelief og maling, til tross for at de er to separate kunstfelt, de samme kanonene var i kraft. Akkurat som i maleriet, przedstawiając postać człowieka Egipcjanie ukazywali jego głowę z profilu, og skuldrene og øynene rett frem, som gjorde inntrykk, at karakteren samtidig vender seg til betrakteren og går forbi.lettelse egipski, Egypt

Det er sant at egypterne var i stand til å presentere figuren av en mann i ethvert syn, men unntak fra gjeldende regel ble gjort bare unntaksvis, i forhold til utlendinger eller personer med lavere status.

I tilfelle av basrelief, var også byggnettet basert på 18 rader med firkanter, fra bakken til hårfestet (antall enheter som ble brukt ovenfor, var avhengig av hodeplagget). Linjene og rutenettene som ble brukt til å forberede skissene, fulgte det egyptiske lengdemålesystemet, som gjorde det mulig å utvide relieffene i fremtiden. Samme som i maling, herskere ble fremstilt som vakre og unge, større enn fagene sine, og vanlige mennesker på en mer naturlig måte.

I tillegg var dyr og planter hyppige i relieffene, kamp og sjanger scener. I en av gravene fra Midtriket var gravkammeret laget av granittblokker, a ozdobiona pięknymi reliefami. Zachowane fragmenty płaskorzeźb pokazują sceny polowań na zwierzęta pustynne i ptactwo, fiske, kriger og kultseremonier. I det nye rikets tid, kiedy to powszechnie rozpoczęto budowy monumentalnych świątyń i grobowców, reliefy pokrywały znajdujące się po bokach wejścia na teren świątyń wielkie pylomy. Opowiadały one o czynach faraonów zwyciężających wroga i oddających cześć bogom.

Spillet av lys og skygge spilte en veldig viktig rolle i prosessen med å skape en ny utgivelse, som ga basreliefen den tiltenkte effekten. Duże znaczenie miało też oczywiście odpowiednie ukształtowanie powierzchni, która mogła być wypukła lub wklęsła. W przypadku wypukłej płaskorzeźby powierzchnię otaczającą postaci usuwano do głębokości ok. 5 mm, zaś we wklęsłej wycinano kontury, czyli powierzchnię pozostawiano a postaci formowano w jej głębi. Reliefy wypukłe umieszczane były przeważnie we wnętrzach budowli a wklęsłe na zewnątrz, gdyż w blasku słońca prezentowały się o wiele lepiej.