Egypts basrelief

I basrelief og maleri, på trods af at de er to separate kunstfelter, de samme kanoner var i kraft. Ligesom i maleriet, przedstawiając postać człowieka Egipcjanie ukazywali jego głowę z profilu, og skuldre og øjne lige frem, hvilket gjorde indtryk, at karakteren samtidig vender sig til seeren og passerer forbi.lettelse egipski, Egypten

Det er rigtigt, at egypterne var i stand til at præsentere figuren af ​​en mand i ethvert syn, men undtagelser fra den gældende regel blev kun gjort undtagelsesvis, i forhold til udlændinge eller personer med lavere status.

I tilfælde af basrelief var byggegitteret også baseret på 18 rækker af firkanter, fra jorden til hårgrænsen (antallet af enheder, der blev brugt ovenfor, var afhængig af hovedbeklædningen). Linjerne og netene, der blev brugt til at forberede skitserne, fulgte det egyptiske længdemålesystem, hvilket gjorde det muligt at forstørre relieffer i fremtiden. Samme som i maleri, herskere blev portrætteret som smukke og unge, større end deres emner, og almindelige mennesker på en mere naturlig måde.

Derudover var dyr og planter hyppige i relieffer, kamp- og genrescener. I en af ​​gravene fra Mellemriget var gravkammeret lavet af granitblokke, a ozdobiona pięknymi reliefami. Zachowane fragmenty płaskorzeźb pokazują sceny polowań na zwierzęta pustynne i ptactwo, fiskeri, krige og kultceremonier. I det nye riges tid, kiedy to powszechnie rozpoczęto budowy monumentalnych świątyń i grobowców, reliefy pokrywały znajdujące się po bokach wejścia na teren świątyń wielkie pylomy. Opowiadały one o czynach faraonów zwyciężających wroga i oddających cześć bogom.

Spillet af lys og skygge spillede en meget vigtig rolle i processen med at skabe en ny udgivelse, hvilket gav basreliefet den tilsigtede effekt. Duże znaczenie miało też oczywiście odpowiednie ukształtowanie powierzchni, która mogła być wypukła lub wklęsła. W przypadku wypukłej płaskorzeźby powierzchnię otaczającą postaci usuwano do głębokości ok. 5 mm, zaś we wklęsłej wycinano kontury, czyli powierzchnię pozostawiano a postaci formowano w jej głębi. Reliefy wypukłe umieszczane były przeważnie we wnętrzach budowli a wklęsłe na zewnątrz, gdyż w blasku słońca prezentowały się o wiele lepiej.